5 spørgsmål fra deltagerne før din næste event

Foto: Tendens

Dit website skal med effektiv eventkommunikation svare overbevisende på, hvorfor det er vigtigt at være med.

Djævelen ligger i detaljen, når du skal overbevise kunder, interessenter og medlemmer om, at de ikke må gå glip af jeres næste konference eller messe.

Der er ikke plads til lange tirader om, hvor fantastisk jeres event bliver, og læserne gider heller ikke høre på selvros.

Du har få sekunder, før folk klikker videre til et andet spændende tilbud på nettet. Brugerne vil have klar besked og brugbar information.

Sådan får du større værdi af events

Her er en guide i at tiltrække deltagere med en spændende, informativ og – ikke mindst – konverterende event-hjemmeside eller landing page, som får sendt dine potentielle deltagere og kunder over i en tilmeldingsformular.

Det kan du gøre ved at svare på de 5 ”what is in it for me” spørgsmål, som brugerne typisk stiller sig.

Svarene skal tage udgangspunkt i den event-persona, som du har defineret. Du skal med andre ord kommunikere direkte, konkret og i øjenhøjde med dine brugere og fastholde, at det er deres behov, som er i fokus.

Sådan opbygger du en event-persona

Husk SEO

Husk at søgeordsoptimere indholdet. Så når I også brugere uden for jeres eksisterende netværk, der søger på de emner, som konferencen eller messen handler om.


Her er 5 spørgsmål fra potentielle deltagere og forslag til, hvordan du kan besvare dem.


Spørgsmål 1: Er denne event noget, som bringer mig videre i mit arbejde eller min karriere?

  • Svar med overskrift og tagline

Overskriften og tagline eller underoverskrift er det første, som, brugeren ser, hvis han eller hun kommer direkte ind på forsiden via en CTA, Call-to-action i jeres nyhedsbrev eller i et stykke indhold, som I har lagt på nettet.

Allerede her risikerer du at miste en deltager, hvis han eller hun ikke kan regne ud, hvad eventen egentlig handler om, og hvordan den er relevant for lige netop mig.

Mange event-sites og landing pages falder nemlig i samme grøft som ’almindelige’ corporate hjemmesider:

Afsenderen, virksomheden eller organisationen, har mere travlt med at fortælle om sig selv, end hvordan de løser et problem for kunder og medlemmer.

For at undgå den faldgrube skal overskriften skal fortælle helt faktuelt, hvad konferencen eller messen handler om. Samtidig skal en tagline/underoverskrift overbevise brugeren om, at lige netop dette emne er super relevant, lige nu.

7 tips til event marketing-indhold

Aktivt sprog

 Du holder brugeren fast ved at bruge et aktivt sprog, der

  • beskriver emnet fagligt og præcist
  • fortæller engageret hvorfor man misser noget ved ikke at dukke op
  • rummer et løfte om, at der kommer noget overraskende

Husk at holde konsistens i overskriften i forhold til de søgeord, som I på forhånd har defineret.

Spørgsmål 2: Er de andre deltagere nogle, der ligner mig?

  • Svar med video og fotos

Billeder siger mere end ord. Med gode fotos eller en velproduceret video i topfeltet optaget på sidste års event kan brugeren hurtigt danne sig et indtryk af, hvem der plejer at deltage.

Visuelt indhold giver stemningsbilleder, afspejler følelser, viser socialt fællesskab, networking, fortæller om awards og underholdning.

Du kan supplere de levende billeder med en kort tekst om, hvilke fagområder og virksomheder, som eventen henvender sig til-

Det kan også være en god ide at få produceret interaktiv grafik ud fra data om deltagernes nationalitet, virksomhedsstørrelser, brancher, osv.

Spørgsmål 3: Hvad går jeg glip af, hvis ikke jeg dukker op?

  • Svar med cases og eksempler

Her styrker du motivationen hos den enkelte og opfylder overskrifternes løfte om, at noget spændende er på vej.

Men det er ikke nok at smække en lang liste af prominente Key Note oplægsholdere eller eksperter op på sitet.

Beskriv i stedet med cases og interview, hvad tidligere deltagere har fået ud af at være med. Måske har du året før spurgt nogle deltagerne, om de kommer igen næste gang – og hvorfor.

I dette felt eller menupunkt kan du også lægge links ind til tidligere præsentationer, slideshows, video streaming, materialer – alt, hvad der kan være med til at dokumentere, at man får værdi for gebyret og tiden.

Spørgsmål 4: Hvordan skal jeg forklare min chef og mine kolleger, hvorfor jeg vil med?

  • Svar med en Q&A

En Q&A for virksomheden skal fokusere på den værdi, som konferencen eller messen kan give virksomheden i form af kontakter, viden, netværk og leads.

Teksten skal være helt knivskarp på virksomhedens gevinst ved, at en medarbejder forlader arbejdspladsen i en kort eller længere periode og måske overlader nogle opgaver til andre, der får ekstra travlt.

Den skal også beskrive og hvordan den viden, som deltageren får med hjem, kan bruges i samarbejdet med kolleger og ledelse.

Spørgsmål 5: Er der en troværdig virksomhed eller organisation bag eventen?

  • Svar med professionelt indhold

Det billede, du lægger i topfeltet, sender de første signaler om, hvad jeres konference eller messe handler om.

Det er farligt at undervurdere betydningen af det første indtryk og bare skovle igennem et stak gratis online stock foto for at finde noget, der passer nogenlunde…

Vælg billeder fra professionelle fotografer og tekster fra trænede kommunikatører. I bruger i forvejen store ressourcer på arrangementet. Det giver ingen mening at spare på kvaliteten af det indhold, som skal få potentielle deltagere og leads til at registrere sig.

Der er masser af skrammel ude på nettet, og brugerne bliver mere og mere kræsne.

Uprofessionelt indhold får event-sitet til at virke useriøst og utroværdigt.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar