glad

Datatillid er et konkurrenceparameter

Tre hurtige ideer til, hvordan I kan kommunikere om persondatasikkerhed.

Lovgiverne kan lovgive, og IT-producenterne kan tilbyde kunderne at sige ja eller nej til alenelange, detaljerede brugerbetingelser. Men hvad hjælper det hele, hvis kunderne mister tilliden til at deres data bliver behandlet forsvarligt?

Tillid er ved at blive et konkurrenceparameter indenfor digitale løsninger, var budskabet fra EU-Kommisær Margrethe Vestager på et seminar i starten af september, arrangeret af DataEthics.

Men tillid er også grundlaget for den forretningsmodel, som de fleste apps og platforme bygger på: Du kan downloade gratis, men til gengæld råder vores virksomhed over dine data.

Af nemhed (convenience er det engelske begreb) siger vi stadig ja til denne byttehandel. Men mere end 80 procent af os føler ikke, at vi har kontrol over vores data. Og mange forbrugerne er ved at blive ret opmærksomme på, om de får nok ud af den handel. Derfor vokser firmaer som CitizenMe og Data for Good  (http://line2life.dk)Foundation frem.

Snart bliver EU’s nye forordning om datasikkerhed implementeret i dansk lovgivning, og det stiller nye og skrappe krav til både private og offentlige virksomheder.

Private borgere skal informeres bedre om, hvordan deres oplysninger bliver behandlet og anvendt. Informationen skal være lettilgængelig, klar og forståelig, og brugerne skal have “retten til at blive glemt” i søgemaskiner.

Håndtering af private data er endnu et eksempel på, at IT-afdelingen, marketing og kommunikation bør samarbejde om, hvordan I håndterer den voksende skepsis fra forbrugerne.

Her tre hurtige ideer til, hvordan I kan arbejde på at sikre tilliden:

1.  Kommuniker! Skriv, lav video og blogs om, hvilke oplysninger I indsamler, hvor de ryger hen, og hvad de bliver brugt til. Det forudsætter selvfølgelig, at I har styr på hvordan I håndterer data, og at I f ex overholder EU’s  nye forordning om persondata.

3. Bliv certificeret i, at jeres sites følger EU’s persondatalovgivning og vis det med et privacy-mærke på hjemmesiden eller i appen – ligesom når fødevarer er stemplet med økologi-mærker.  Find eksempel på certificeringsfirma her.

4. Opret en privacy-hotline, hvor brugerne hurtigt kan få svar på spørgsmål om sikkerhed ved persondata på jeres platforme.

5. Er I en datatung virksomhed, kan I fremover blive mødt med et krav om at udnævne (og uddanne) en DPO, Data Protection Officer. Skriv eller producer video om, hvilke funktioner jeres DPO’en har og udnyt hans eller hendes kompetencer i kommunikationen om jeres arbejde med datasikkerhed.

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar