adblock_2

Sådan bekriger man en adblocker

Medieverdenen, spilbranchen og andre, der tjener til livets ophold ved hjælp af onlinereklamer, river sig i håret over de nye adblockers.  WordPress stiller med et plugin, der imødegår en del af faren.

Adblocking detector hedder værktøjet, som så dagens lys i slutningen af 2014 og siden er forbedret løbende.

Det tilbyder kode som

  1. afslører hvilke af brugerne, der anvender adblocker
  2. giver mulighed for at indsætte nyt indhold i feltet, hvor reklamen blev blokeret.
Omdøb billedfiler

Har man ikke adgang til et plugin, findes der en anden model, som fremgår af udvikler-forummet Stack Overflow. Her anbefaler en bruger at omdøbe billedfiler til noget, som en adblocker ikke kan læse.

Ifølge svarene fra andre forum-medlemmer er det faktisk lykkedes.

Ved at undgå bogstaverne adv i filen og kalde billedfilen noget andet end f ex .jpg, undgår man blokeringen.

Tjek opskriften her

I forummet kan man også læse, at Apples adblock i den nye iOS 9 øjensynlig påvirker dataflowet i Google Analytics.

Katten og musen

Problemet med de nye afblokerende løsninger er, at udviklerne leger katten og musen for at ødelægge hinandens smutveje.

Afblokke-koder mødes med nye afblok afblok-koder og demonstrerer, at det i virkeligheden ikke er en permanent løsning på problemerne. De koster allerede online publicister milliarder af kroner, og tabet vokset støt.

De seneste estimater lyder på 21,8 mia tabte dollars i reklameindtægter og en stigning i adblockbrugere på 41 procent over de senere år. (kilde: Mashable)

Løsningen fra sites som Washington Post har blandt andet været at møde adblocker brugeren med en pop-up besked om, at adgangen til sitet  bliver spærret på grund af adblockeren, hvis ikke man tegner abonnement på sitets nyhedsbrev, lige her og nu.

Social markedsføring

Kritikere peger på, at det er kvaliteten af de anmassende reklamer, som har fået brugerne til at blokere dem, og at sociale medier overtager rollen som stedet, hvor brugerne hører om nye varer.

Markedsføring foregår nu viralt på sociale medieplatforme, hvor tillidsfaktoren er afgørende.

Brugerne har tillid til reklamer delt af venner og familie og loyalitet overfor udvalgte producenter , som de liker og følger på virksomhedens FB-side.

Måske er situationen ganske enkelt, at marketingbureauer skal igennem endnu en digital disruption og finde på nye reklamekoncepter, som brugerne rent faktisk gider se på.

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar