Sådan får du større værdi af events

Billede af konferencecenter
Event- og mødemarkedet i Danmark er i vækst, viser en analyse fra VisitDenmark

Konferencer og messer er spændende og ressourcekrævende marketingredskaber. Bliv som event manager skarpere til at kommunikere og markedsføre før, under og ikke mindst – efter eventen.

At mødes face-to-face med sine kunder og samarbejdspartnere er stadig i høj kurs. Ikke meget tyder på, at konferencer, messer og andre events hører fortiden til.

Måske er det sådan, at digitalisering skaber øget behov for at opnå tillid og troværdighed omkring sig selv og sin virksomhed gennem offline samtaler og uformel snak på messegulvet.

Herhjemme er København hvert år hjemsted for Nordens største event-messe, Nordic Meetings and Events Expo, hvor deltagere fra ind og udland mødes for at tjekke de seneste event-løsninger indenfor alt fra overnatninger og catering til tech og AV-udstyr.

Eventmarkedet i vækst

Tallene fra de sidste fem års event-aktivitet i Danmark viser, at mødemarkedet er i vækst, og at det er antallet af konferencer og kongresser, som stiger mest.

Kilde: Visit Denmark 2018

Antal møde og event-deltagere i Danmark i 2017. Tal i parentes viser stigningen fra sidste analyse i 2012.

Tendensen er den samme internationalt. I en undersøgelse fra Bizzaboo siger 63 procent af event marketing managers, at de forventer at investere mere og i flere events i den kommende tid.

Flertallet mener også, at live events er den mest effektive markedsføringsform – og at den skaber bedre resultater end digital annoncering, e-mail marketing og content marketing.

Men hvad med ROI?

Men når bannerne er pillet ned og brochurerne delt ud, er det måske, at du som event manager får spørgsmålene:

Fik vi ramt vores målgruppe?

Fik vi nok opmærksomhed i medierne?

Hvad fik vi egentlig ud af alle de timer, som blev lagt i forberedelser og af de ømme fødder på messe-gulvet?

Hvor mange leads skabte vi?

Hvordan kan vi følge op på de potentielle kunder og samarbejdspartnere, som besøgte vores stand?

Kombiner inbound marketing og PR

Uden fokuseret kommunikation og opfølgning får du ikke det maksimale udbytte af eventen og taber måske en masse muligheder og leads på gulvet.

Dette er indledningen til en serie blogindlæg, som kan hjælpe dig som event manager til at få større værdi af jeres events med en kombination af inbound marketing og traditionel PR.

De giver dig tips til at opnå større forretningsmæssig gevinst, når potentielle og eksisterende kunder og medlemmer har registreret sig, besøgt jeres stand og hørt jeres præsentationer.

De fem blogindlæg giver dig input til processen

  1. før
  2. under 
  3. efter eventen.

De forklarer, hvordan du kan måle effekten og følge op på kundeemner.

Før eventen

Men – allerførst skal du have fundet ud af, hvordan din yndlingsdeltager ser ud. Det handler første blogindlæg om.

Læs indlægget Sådan opbygger du en event-persona

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar