Detaljer

Udgivet: 21. august 2014
Sprog: Dansk
Sider: 122 sider
Indbinding: Bog, paperback
Forlag: forlaget INDBLIK
ISBN: 9788793068797

Læserne siger

“Helle Baagø har blikket stift rettet på førstegangsprojektlederen og gennemgår de mange faldgruber, man skal være opmærksom på – og deler ud af gode råd fra hendes egne erfaringer. Resultatet er en bog, der helt sikkert vil spare webredaktøren mange bekymringer og ressourcer, både som inspiration inden projektet og som opslagsværk under.”

Morten GadeHead of Digital, Kontrapunkt

”Du har skrevet den perfekte bog for nybegyndere. Du rammer ned i mange af alle de problemstillinger, der kan være, når man sidder som projektleder af både større eller mindre webprojekter. Jeg løb i mit eget projekt ind i rigtig mange af de udfordringer, som du peger på. Jeg har en fornemmelse af, at du har siddet på min skulder, da jeg arbejdede på et nyt bl.dk!”

Heidi AndersenWebredaktør bl.dk, Danmarks almene boliger

Bogen ’Sådan leder du et webprojekt’ vil blive en god hjælp for medarbejdere, der er kastet ud i et webprojekt uden projektlederuddannelse. Mange projekter kunne have godt af at rette sig efter en del af rådene i bogen. I bogens afsnit behandles processerne slavisk med gode råd og punktopstillede gennemgange, der giver overblik. Sproget er ligetil og tekniske fagtermer undgås. En fin bog om et evigt aktuelt emne.”

Bibliotekernes lektørudtalelse

Helle Baagø identificerer de steder, hvor der typisk kan opstå gnidninger – internt i virksomheden eller mellem virksomheden og bureauet, der udvikler den digitale platform. Og hun præsenterer tjeklister, der fint opsummerer, hvad man skal være opmærksom på i de enkelte steps undervejs.

Kommunikatøren 8/10 2014Dansk Kommunikationsforenings magasin

Hjælp til selvhjælp i bog om webprojektledelse

Digitale projekter lander ofte på skrivebordet hos medarbejdere, der ikke har prøvet at lede en webudvikling før. Ny håndbog skaber overblik og forebygger stress.

Journalister, kommunikationsfolk og andre webansvarlige skal fra den ene dag til den anden samarbejde med topprofessionelle eksperter fra digitale bureauer om at udvikle nye websites.

Men digitale processer lykkes bedst, hvis organisationens eller virksomhedens webansvarlige kender til processen og maskinrummet i en webudvikling.

Det er udgangspunktet for håndbogen ’Sådan leder du et webprojekt’, skrevet af journalist og webprojektleder Helle Baagø.

”Overblik er en god ting i en digital verden, hvor tempoet er højt, og hvor sites skal opfylde flere og flere krav både hos ejerne og brugerne. Målet med bogen er, at alle bliver ’vindere’ i en proces, der kan være kompleks og krævende”, siger Helle Baagø.

Brugerne i centrum
Bogen gennemgår, hvordan man organiserer en webudvikling og fører den til ende med et godt resultat, indenfor budgettet og uden stress.

Med tjeklister og eksempler får læseren et hurtigt overblik over vejen fra de første strategiske beslutninger til det endelige koncept for struktur og design.

Webprojektlederen bliver klædt på til at kunne oversætte krav mellem organisationen og brugerne og leverandørerne.

”Brugernes behov og indholdsarbejdet skal stå i centrum fra først til sidst. Et solidt fokus på de to områder giver det bedste udgangspunkt for et vellykket site”, siger Helle Baagø.

Bagsidetekst

Det koster tid, kræfter og penge at gennemføre et webprojekt. De færreste gør sig klart, hvor stort projektet egentlig er.

Sådan leder du et webprojekt er til dig, der arbejder med kommunikation, journalistik eller marketing – og som en del af en travl hverdag skal lede opbygningen af en digital platform.

Målet er, at du bevarer gejsten, holder budgettet, får udviklet fantastiske websites til glade brugere – og undgår stress, mens du gør det.

Digital kommunikation er forretningskritisk. Hvis ikke resultatet af webprojektet opfylder målene, kan organisationen eller virksomheden tabe både penge, kunder, medarbejdere og medlemmer.

Bogen hjælper webprojektlederen med, at:

  • få fastlagt en strategi for projektet
  • holde fokus på både forretningsmål og brugernes behov
  • opnå overblik over faserne i processen
  • opbygge en effektiv og kreativ projektorganisation
  • vælge en teknologisk platform (CMS)
  • udarbejde generelle kravspecifikationer
  • finde og samarbejde med en leverandør

– og sidst, men ikke mindst

  • sørge for, at indholdet ikke bliver glemt!