Inbound marketing er i kraftig vækst, fordi succesraten er langt højere end ved traditionel marketing.* Her får du 6 korte svar på, hvordan I kan bruge metoden i jeres virksomhed.

Forbrugerne fravælger i stigende grad traditionelle formater som tv-reklame og telemarketing. De researcher selv på nettet, før de køber en ydelse eller et produkt.

Det stiller nye krav til kvalitet i den kommunikation, som I leverer på hjemmesiden og i de sociale medier.

Ved at give nye og eksisterende kunder konkret viden og inspiration gennem f ex whitepapers, e-bøger, guides, video og blogs skaber I et godt udgangspunkt for vækst.

*Inbound marketing giver 54 procent flere leads til en lavere omkostning end traditionel marketing.
Kilde: Hootsuite


Her får du 6 korte og klare svar på, hvordan I kan bruge inbound metodologien i jeres virksomhed.

1. Hvad er inbound marketing?

Inbound marketing handler om at få potentielle kunder til at komme til jer (inbound) snarere end at kæmpe for at få deres opmærksomhed.

Ved at skabe indhold designet til de kunder, I gerne vil have fat i, tiltrækker I kvalificerede leads til virksomheden og får eksisterende kunder til komme tilbage efter mere.

2. Hvad forskellen på traditionel marketing og inbound marketing?

Traditionel marketing er envejs-kommunikation – fra jer til potentielle kunder. Kanalerne er reklamer, “kolde” telefonopkald, upersonlige e-mails eller decideret spam.

Inbound marketing tiltrækker de interessante kunder og brugere ved at I deler viden og løsninger med dem på hjemmesiden og i sociale medier. Det kan f ex være gennem e-bøger, rapporter, webinarer, videoer, whitepapers, artikler og blogs.

3. Hvor stammer inbound marketing fra?

Metoden er udviklet af HubSpot i USA, hvor den i dag er et førende marketingkoncept i mange brancher og sektorer.

4. Hvordan er metoden bygget op?

Inbound marketing har overordnet fire faser:

  1. Tiltrækning af besøgende
  2. Konvertering til leads
  3. Etablering af nye kunder
  4. Løbende opfølgning, der fastholder eksisterende kunder og gør dem til ambassadører for jeres forretning.

Hver af de 4 faser har en værktøjskasse, der skubber processen videre – se illustrationen i toppen.

5. Hvordan skaffer metoden leads?

Et afgørende element er landing pages, hvor brugeren afgiver sine kontaktoplysninger mod at få et stykke brugbart indhold til gengæld.

Indholdet skal skabe reel værdi eller løse et problem for brugeren og gerne kunne distribueres i et format, der fungerer på sociale medier.

6. Hvilke virksomheder kan få gavn af inbound marketing?

Alle virksomheder kan i princippet have gavn af metoden. Men den egner sig særlig godt til B2B-virksomheder med komplekse produkter, der er udviklet på baggrund af dyb faglig viden. De kan uddanne deres kunder med relevant information og inspiration som led købsprocessen og dermed tilbyde værdifuldt indhold, der giver konverteringer.

….og så det nye inbound marketing koncept.

På årets konference (2018) i inbound marketing i Boston lancerede HubSpot en ny version af sin metodologi omkring købsrejsen: The Flywheel.

Rejsen foregår nu i en cirkel blandt andet for at illustrere, at en stor del af salget kommer fra eksisterende og tilfredse kunder, der henviser andre til jeres virksomhed.

For at være ærlig synes jeg ikke, at den er lige så god som den gamle. Det nye FlyWheel er upræcist og ikke særlig målbart. Derfor holder jeg mig til den originale.