Om at håndtere sociale eder og forbandelser

Det kræver en del stamina at være social media manager i en bank. Banker er ikke noget love-brand, som Bolette Olsen, der passer tjansen i Jyske Bank, siger.

Men selvom man skal holde på temperamentet, når kunder smider med virtuelle æg, er der alligevel værdi i kontakten med brugerne. De kommer nemlig også med feedback og forslag og tager til genmæle, hvis andre brugere er for grove.

Det fremgår af en artikel, som jeg har skrevet for magasinet Finans, Det handler om udfordringer og glæder ved at bestyre Facebook-siden hos tre danske banker. I Nordea Bank er smitter den måde, som SoMe medarbejderne kommunikerer med kunderne af på hvordan resten af bankens medarbejdere håndterer konflikter med kunderne.

Og i Skjern Bank har man valgt at fokusere på det positive: Fødselsdage, events osv. for at styre uden om de alt for vrede indlæg.

Mange har svært ved at kapere tonen på sociale medier. Men det er i bund og grund positivt, at folk i stort tal har lyst til at deltage i debatten, mener Mads Kæmsgaard Eberholst, der er medieforsker på Roskilde Universitet.

Derfor må “eliten” vænne sig til, at mennesker med andre uddannelser og anden social baggrund ytrer sig, siger han.

Læs hele artiklen her

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar