Skærmbillede 2015-04-28 12.40.35

Endelig: Et nyhedsmedie med netværk

Ideen er oplagt. Ingen danske nyhedsmedier har samlet den op så professionelt som den britiske avis The Guardian.

Endelig! fristes man til at sige, når man klikker ind på theguardian.com’s netværk for fagprofessionelle.

Med omhyggelig taxonomi (emneordsstyring) spreder avisen værdifuldt indhold ud til netværk for

og mange flere.

The Guardian har forstået dynamikken i digital kommunikation. Brugerne får nemlig ikke bare hældt indhold i  hovedet men bliver mødt med masser af tilbud om at deltage og få feedback.

De bliver inviteret med i en klub, hvor de kan live-chatte med eksperter, møde ledere og innovatorer, få særlige kursustilbud, skræddersyede analyser om netop deres branche, tjekke ledige job indenfor deres fag osv.

Se hvordan her

Spin-off for redaktionerne ligger blandt andet i rubrikken “Get involved”, hvor læserne  kan indsende egne historier og blive potentielle kilder,

se denne om stigmatisering af afrikanere på grund af ebola.

Og hvad er forretningsmodellen? Den er simpel. Brugere, som føler sig godt modtaget, bliver loyale kunder og vender tilbage. Det skaber trafik. Trafik giver annoncer. Annoncer giver kroner i kassen. Måske vil brugerne en dag betale lidt for særlige features.

Og udgiften? Et ret ringe beløb til en side-skabelon, der via taxonomi kan fodres med allerede eksisterende indhold og nogle få features, der egentlig handler om, at folk kan komme i kontakt med andre, der ved eller vil noget af det samme som dem selv.

Bingo.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar